© 2014 Karate 5 Elements 

בכל ימות השבוע

בנתניה ובעמק חפר

כיתות למבוגרים, נוער וילדים.

 

כתובות מועדונים

חרב לאת  (עמק חפר)

במועדון הישוב צאלון פינת הדולב.

2 ק"מ דרומית לחדרה. (מאמן אלי אלפסי)

מועדון נתניה 

מתנ"ס רמת יגאל ידין (דורה). רחוב נחום (מדריך שניר ראובן).


 

 

מפה
 
  • w-googleplus
  • Karate5ElementsNOtextSmall.jpg
  • w-facebook

קראטה כבסיס ללמידה רגשית קוגנטיבית

כתבה: סיגל אחיטוב

 

הקשר בין קראטה לבסיס ללמידה רגשית קוגנטיבית ופתוח כישורים חברתיים.

למידה אינה מתרחשת רק במוח.

מרבית התאוריות החינוכיות הרפואיות כולל המורים המטפלים וצוותים טיפוליים מדגישים את חשיבתו של המוח התפתחות ובשלות כבסיס בלעדי ללמידה .

למעשה המוח הוא רק מרכזת אמנם מרכזת חכמה ומתוחכמת אך ללא ספק איברי הפריפריה

הם אלו שמאתגרים , מספקים מידע ומזינים את המוח ללא הפסק.

בין המוח לגוף מתרחשים יחסי אינטראקציה מורכבים שב העדרם המוח לא יתפתח כהלכה.הגוף נוטל חלק פעיל מהותי ומשמעותי בכל תהליכי הלמידה מהרחם ועד לזיקנה חושי הגוף מזינים את המוח כאשר הפעולות המוטוריות השונות הן אלו שייגרמו להתפתחות ללמידה ולחיזוק הקשרים העצביים .

כיצד מתפתחת הלמידה אצל ילדים?

הגמישות והקיבולת של מוחינו היא אינסופית 

אם כך למה רק חלקינו מצליחים ללמוד? למה אנחנו רואים שיעור הולך וגובר של ילדים עם הפרעות  ולקויות שונות 

דווקא בעולם של שפע שבו הכל כל כך נגיש?

הרמז לכך הינו שמרביתנו גם אנחנו וגם ילדינו נמנעים מתנועה .בעבר 

לכל פעולה נדרשה מיומנות מוטורית הליכה , משחק , טיפוס כיום מרבית הילדים בעיקר יושבים מול מסכים. למידה מתרחשת רק דרך חקר, חקירה ותנועה בהעדר תנועה אין חיים יש סטגנציה אין התפתחות .

למידה מתקדמת כשאנחנו באים במגע וביחסי גומלין עם הסביבה.

נכון נולדנו שונים מבחינה גנטית אבל לכל תינוק ילד פוטנציאל עצום וגמישות מוחית המאפשרת דילוג ופיצוי במקרים של פגיעה . מלבד  חמצן מזון גירויים ואהבה ילדים זקוקים לתנועה באופן רצוף

למידה היא תקשורת בין נוירונים 

נוירונים יוצרים שלוחות אל נוירונים אחרים אלו ייקראו דנדריטים . דנדריטים יוצרים קישור בין תא עצב אחד למשנהו כך נוצרות מעין מושבות עצביות היוצרות נציבי תקשורת . כל שינוי או חידוש בתנועות יוצר נתיבים חדשים - למידה חדשה

בסיס נרחב יותר לקלוט.

 

השחקנים העיקריים הינם תאי המוח- הנוירונים תאי מוח מותאמים לשליחת מסר חשמלי לאורך הגוף

שלושה סוגי נוירונים קיימים

חישה -

מובילים מידע חושי אל מערכת העצבים המרכזית מכל הגוף

תיווך- מתווכים ומקשרים מידע ומפעילים תגובות הגוף

תנועה- מפעילים את שרירי הגוף למוטוריקה גסה ועדינה.

ככל שתתרחש תנועה ינוע יותר מידע אל המוח ומכאן ייווצרו יותר רשתות עצביות ובסיס הלמידה ישתכלל יותר.

 

בקראטה הפעלת הגוף והתנועות השונות כוללות שילוב ייחודי בין מוטוריקה עדינה לגסה שימוש רב במערכת החושים ושכלולן כגון קאורדניציה

פיתוח חושים מורכבים וחשובים כגון מישוש ,פרופריוספציה, ויזואלי טקטילי ועוד.

שכלול המערכת הווסטיבולרית( קצות אצבעות, רגל אחת) 

מישוש שליטה והפרדת איברים( ידיים רגליים)

חציית קו אמצע ושכלול הקשר בין האונות( קאטות)

זחילה/ גילגולים ( מישוש תחושה טקטילי )

שליטה וויסות דחפים ואימופלס( ריכוז/ פעולות המוקסו נשימה בתחילת ובסוף אימון )

תיאום מוטורי( אימון איטי, סיבולת לב ריאה, שילוב מורכבות בין ידיים רגליים יציבות גו)

שילוב פעולות לפיתוח שווי משקל מערכת וסטיבולרית אוזן פנימית ( הטיות ראש/ גילגולים) 

שילוב בין פעולות חוזרות פלג עליון תחתון ( קאטות)

גמישות ויציבה חיבור ותיאום בין איברי הגוף

שיפור מיומנויות שפתיות- קשר ישיר בין מרכז התנועה  לבין איזור הסקת המסקנות הפורמליות של האונה הקדמית  

שימוש בהצלבות בין  יד רגל נגדית  כבסיס לפיתוח איכות קו האמצע פיתוח גבולות גוף( בסיס וקאטות)

תםיסת האני במרחב ושכלול היכולת להיות קשוב לסביבה לחברים שלי.( משחקים/ אימוני משחק )

מרבית העבודה והאימונים בקראטה מתקיימים על בסיס קבוצתי כך שמתאם בין תגובתיי פעולתי מחייבת קשב ורגישות לחברים ולסביבה שלי מה שמשכלל כישורים חברתיים מתן משוב מהיר למידה חברתית פיתוח יחסי אוביקט סובייקט

 

לסיכום אחת התרומות המהותיות  הינה באספקט הרגשי, הקוגנטיבי והחברתי. 

אחת הטעויות הרווחות שרגש מנוגד להגיון או לחשיבה.למידה הסקת מסקנות וזכרון יכולים להתפתח בצורה תקינה רק כאשר הבסיס הרגשי וחלקי המוח האחראיים על ויסות רגשי בשלים דיים.

רגשות נמצאים ביסוד החשיבה

לילדים ומבוגרים בעלי בעיות רגשיות תהיינה בעיות למידה כמו גם מיומנויות זכרון אחסנה ושיום.

צומת המוח והגוף - המערכת הלימבית המערכת הסבוכה שאחראית על עיבוד רגשי הכרתי ,

כדי שמערכת זו תפעל חייבים להתרחש קלט חושי, קשר רגשי, אישי ותנועה .

ככל שמשתכללות הרשתות העצביות והחלקים במוח האמונים על העיבוד הרגשי בסיס הלמידה של הילד יהיה עוצמתי ורחב יותר.

נסיון להאיץ תהליכים לימודיים באמצעות הקניית הרגלים לימודיים, שינון, פיתוח מודעות פונולוגית בטרם המוח ״ הרגשי״ מוכן לכך ייצרו מורכבויות ובעיות לטווח הארוך

אוריינות למידה , בסיס והתפתחות מוחית לא ניתן להאיץ אפשר לטעון שהמוח פועל בטור

כאשר הבסיס הינו חישתי תנועתי רגשי ואז קיימת היכולת והפניות ללמידה קוגנטיבית מורכבת. 

 

סיגל אחיטוב היא מומחית לכירולוגיה, מאבחנת מנטורית ובעלת תארים מתחומים שונים.  לקרוא עוד על סיגל לחץ כאן .

סיגל וכל בני משפחתה הגרעינית כולם מתאמנים בצורה קבועה בקראטה חמשת היסודות.